10 matpakketips til både barn og voksne

Tom for matpakke-ideer? Dette er blant de mest populære alternativene til barnas matpakke, som også kan tas med på jobb og spises til lunsj. To matpakker i én smekk!

To brødskiver med gulost og salami er både godt og enkelt, men det er forståelig at verken barn eller voksne synes det er stas å spise omtrent det samme til lunsj fem dager uken, året rundt.

Med eldre barn er kanskje også utfordringen at de ikke spiser matpakken sin i det hele tatt, da er gode råd velkomne i håp om å unngå at de spiser seg mette på kiosken i storefri.

Det trenger heller ikke være dyrt eller tidkrevende å lage en variert og god matpakke som også kresne barn kan like. Med over 200 forskjellige First Price-produkter å velge blant, vil du alltid kunne finne dette som billigste alternativ i mange hyller hos din lokale KIWI, Meny, Spar, Joker eller Nærbutikken. 

 

Matpakke til barnehage

Til de minste barna er det viktig å lage noe de klarer å spise på egenhånd. Mange barn foretrekker også «identifiserbar» mat, det vil si råvarer de klarer å kjenne igjen og kan velge å spise separat. Her er noen forslag:

 

  • Spyd med ost og grønnsaker (som barna liker)
  • Fiskekaker delt opp i biter
  • Potetlomper med smøreost
  • Et helt, hardkokt egg som er ferdig skrelt (de kan spise det med hendene)

 

Matpakke til skolen

Her er det stor forskjell på hva en 1. klassing, 7. klassing og 10. klassing ønsker å ha i matpakken. For å øke sjansene til at barnet faktisk spiser i løpet av skoledagen, bør du involvere ham eller henne i matpakkelagingen. Enten ved å la de være med på å bestemme hva som skal være i den, eller være med på å lage den selv. 

For å unngå stressende morgener, bør matpakken lages kvelden i forveien og settes i kjøleskapet. Lager dere bakst, wraps eller muffins, kan dette fint forberedes på en søndag og holde seg godt til flere etterfølgende dager.

Matpakke_750_450.png

Både omelettmuffins og wraps er populært i matpakken. Med wraps har du også mange muligheter til å variere innholdet i løpet av uken. Foto: Spoon Norge

 

Populære alternativer i matpakken:

  • Eggemuffins eller omelettmuffins (denne oppskriften fra Matstart kan barna lage selv)
  • Fiskekaker i wraps: For eksempel med rømme, salatblad og revet gulrot. BBQ-saus er også godt med fiskekaker!
  • Kyllingwraps: Fyll en tortillalefse med skivet kyllingfilet, salat, agurk og rømme eller aioli.
  • Speilegg i brødskive: Lag et hull i skiva og stek den i smør på én side, før du snur den og knekker et egg oppi hullet. Stek videre i 3-5 minutter til eggehviten har stivnet. Smaker også godt kald.
  • Pizzasnurrer: Disse kan fylles med barnas favoritt-pizzafyll. Alternativt kan du også steke First Price pizzabaguetter og sende med disse, hvis barnet liker kald pizza. Dette er ikke det sunneste lunsj-alternativet du kan velge – men kan være en løsning dersom du har en ungdom som ellers går hele skoledagen uten å spise annen mat.
  • Smoothie: Disse kan også lages ekstra mettende ved å ha i yoghurt, fett (f.eks avokado) og noe med fiber (f.eks havregryn eller chiafrø).

 

Disse matpakketipsene fungerer for øvrig like godt til voksne.  Lag dobbel porsjon når du uansett er i gang, så er morgendagens lunsj i matboks for deg også.

 

 

Matpakke_2_750_450.png