First Price belønnes for innsatsen for sunnere kosthold

Statssekretær Ole Henrik Krak Bjørkholt fra Helse- og omsorgsdepartementet hedret First Price med en 3. Plass i Intensjonsavtalens utmerkelse 2022.

Begrunnelsen for tildelingen er arbeidet som er gjort for å redusere sosiale forskeller kostholdsmessig og gjøre det mulig for alle å velge et sunnere kosthold. Prisen ble delt ut under årets UMAMI-messe, der spisevaner var et av temaene på programmet.

Det var 23 kandidater til utmerkelsen, hvorav tre gikk til finalen.

Intensjonsavtalens utmerkelse 2023.jpg

First Price er et lavprismerke med over 200 mat- og drikkevarer. First Price-sortimentet består i dag av produkter som ikke bare er billigere alternativer for kundene, men som også holder et ernæringsmessig høyt nivå. Årsaken er det målrettede arbeidet som er gjort de siste årene.

Redusere sosiale forskjeller

Et av målene til First Price er å gjøre det enklere for kundene å ta sunne valg til en lavere pris. Det vil si at de som har mindre penger å rutte med også skal ha mulighet til å spise sunt. First Price har dermed en viktig rolle med å redusere sosiale forskjeller i kosthold.

Mindre salt og sukker, mer Nøkkelhull

Vi har i lengre tid jobbet for at First Price skal ha hverdagsprodukter som er i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd. Det er blant annet jobbet systematisk med å redusere sukker og salt i sortimentet, samt øke andelen nøkkelhullsmerkede produkter.

For å få til dette har vi blant annet utarbeidet en kvalitetsstandard for merket.

First Price har siden intensjonsavtalen ble signert i 2016 blitt enda sunnere. Dette er et kontinuerlig arbeid og vi er ikke i mål, men på god vei.

Her ser du eksempler på tiltak som er gjort First price.no

Dette er Intensjonsavtalen

Intensjonsavtalen er en avtale mellom helsemyndighetene og matbransjen, der målet er å fremme et sunnere kosthold. Aktørene som har sluttet seg til intensjonsavtalen skal jobbe for å gjøre det enklere for forbrukerne å ta sunnere valg. Intensjonsavtalens utmerkelser gis til to aktører som særlig har utmerket seg i arbeidet med et sunnere kosthold det siste året, innen kategoriene «sunnere produkter» og «sunnere markedsføring».